آنتراسیت
آنتراسیت (Anthracite)، زغالیست سخت، سیاه و براق که دارای حداقل مقدار آب و مواد فرار و بیشترین مقدار کربن (بین 75 الی 95 درصد) می باشد. کانی آنتراسیت علی رغم دارا بودن مقدار زیاد کربن، به سختی مشتعل می...

تاریخ انتشار : 1400/4/8/ نمایش : 142 / نظرات : 0

آنتراسیت چیست؟ معرفی کامل زغال سنگ تصفه آب!

آنتراسیت (Anthracite)، زغالیست سخت، سیاه و براق که دارای حداقل مقدار آب و مواد فرار و بیشترین مقدار کربن (بین ۷۵ الی ۹۵ درصد) می باشد. کانی آنتراسیت علی رغم دارا بودن مقدار زیاد کربن، به سختی مشتعل می شود و وقتی می سوزد، شعله آبی کوتاه و بدون دود دارد و آخرین فرآورده تغییر و تبدیل مواد گیاهی از طریق سلسله مراحل زغالنارس، لیگنیت (lignite) و زغالبیتومینه (Bituminous) است. در سال ۲۰۱۰ مقدار تولید آن در کل جهان برابر ۶۷۰ میلیون تن بوده است.

آنتراسیت نوعی زغال خشک و سخت است که بیش از ۹۰ درصد کربن دارد و دارای درخشندگی شیشه ای است. این عنصر بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می شود. تولید کنندگان بزرگ آن کشور های آمریکا، چین و روسیه است. در ادامه بیشتر با معدن ذغال سنگ آنتراسیت؛ این که بهترین نوع زغال سنگ انتراسیت چیست و چه رنگی دارد، مراحل تشکیل انتراسیت مرغوب به چه صورت است؟ فروش و قیمت آنتراسیت؛ در وبسایت زاگرس غرب توضیح میدهیم

تفاوت آنتراسیت و کربناکتیو درتصفیهآبچیست؟

بستر آنتراسیت در فیلترشنیوفیلترهایپیشتصفیهآبوفاضلاب جهت جداسازی مواد معلق به کار گرفته می شود که معمولا بخاطر مراحل تصفیه شیمیایی پیشین و افزودن موادشیمیائی درشت گردیده و بخاطر سایز بزرگشان قابل جداسازی توسط سنگ های آنتراسیت می باشند. منافذ بیرونی زغالسنگآنتراسیت بسیار کوچک است لذا جذب مولکولی آن ضعیف بوده و توانایی حذف بسیاری از مولکول های مزاحم در آب ( مانند روغنی و مواد فرار) را ندارد. کربناکتیوگرانولی بخاطر بافت فرآوری شده خود، توانائی جذب عمقی را داشته و می تواند بو، موادآلی و روغنی را به خوبی حذف نماید. این جذب عمقی باعث می گردد که صرفا با شستشوی معکوس در فیلترها امکان پاک سازی کربناکتیو میسر نگردد، اما آنتراسیت که صرفا جذب سطحی دارد، معمولا به راحتی در بکواش پاک سازی می گردد.

ارتفاع بستر فیلترهای شنی و فیلترهای شنی- آنتراسیت همواره پس از چندین مرحله بکواش (شسشتوی معکوس) کاهش می یابد. در فیلترهای شنی تحت فشار، معمولاً افت ارتفاع بستر کمتر است و در صورت طراحی خوب، این افت ارتفاع به حدود ۱ الی ۲ درصد کل ارتفاع بستر در یک سال می رسد (در عمل حدود ۵%).

اما در فیلترهای دو بستره، معمولاً فرار آنتراسیت به میزان ۵ الی ۷ درصد ارتفاع در سال اتفاق می افتد ( در عمل حدود ۱۰ درصد). هرچه قطر و دانسیته آنتراسیت بیشتر باشد (مثلاً قطر ۲- ۳ میلیمتر و دانسیته نزدیک به ۹۰۰ برای آنتراسیت)، احتمال فرار بستر آنتراسیت در هنگام شستشوی معکوس (بکواش) کمتر خواهد بود. البته طبق رابطه استوکس، تأثیر قطر دانه ها بسیار بیشتر از تأثیر دانسیته آنتراسیت یا سیلیسمی باشد

.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

کاربرد آنتراسیت در تصفیه آب چیست و چگونه استفاده می شود؟

کارایی آنتراسیت در تصفیهآبوفاضلاب، عملاً حد واسط میان سیلیس و کربن اکتیو (زغال فعال) می باشد. بایستی توجه داشت که سیلیس یک ماده معدنی خالص و کربن اکتیو یک محصول گیاهی فراوری شده می باشد و آنتراسیت زغالطبیعی است که به عنوان یک کانی از زمین و معادن موجود برداشت شده و پس از خرد شدن، آسیاب شدن و بعضاً شسته شدن، بسته بندی و مصرف می گردد. این ماده قادر است کدورت، آهن، منگنز، کلرآزاد، کروم و فلزات سنگین، مواد آلی (فنل و…) و چربی و روغن را از آب حذف و یا میزان آنرا کاهش دهد و معمولاً به همراه سیلیس و گارنت در فیلترهای دو یا چند بستره مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی کلی فیلترهای دو یا چند بستره نظیر فیلترهای شنی تحت فشار بوده ولیکن در دانه بندی و شستشوی معکوس ملاحظات ویژه ای بایستی صورت پذیرد. غیر از تصفیه آب، از آن می توان به عنوان سوخت در نیروگاهها، صنایع فولادسازی و سوخت درخانه های روستایی استفاده نمود.

آنتراسیت تولیدی زاگرس غرب شامل موارد زیر می باشد

  • دانه بندی یکنواخت
  • پاکی
  • وزن مخصوص
  • سختی
  • قابلیت انحلال در اسید

علاوه بر موارد فوق پارامترهای زیر نیز در مورد کیفیت و قیمتآنتراسیت مهم و تاثیر گذار می باشند:

  • اندازه ذرات
  • دانسیته ظاهری
  • دانسیته بالک
  • میزان خاکستری
  • رطوبت
  • سایز ذرات استاندارد

دانسیته آنتراسیت حدود   ۷۸۰می باشد و بستهبندیآنتراسیت تولیدی شرکت آراسنگ الوند به صورت متعارف در کیسه های ۲۵ کیلویی، ۴۰ کیلویی، ۵۰ کیلویی، ۵۰۰ کیلویی و یک تنی (کیسه های جامبوبگ Jumbo Bag) می باشد.

 

زغال سنگ ( Coal ):

زغال سنگ مخلوطی است از هیدروکربونها و کمی نیتروژن که از تغییر اندام های گیاهان در شرایط ویژه ای چون فشار و گرما، به وجود آمده است. هرچه نسبت کربن در زغال سنگ بیشتر باشد، کیفیت بهتری دارد. زغال سنگ معمولاً سیاه رنگ و چگالی آن ۴/۱- ۲/۱ است. انرژی حرارتی برخی از انواع زغال سنگ، به شرح زیر است:

انرژی حرارتی انواع زغال
نوع زغال سنگ انرژی حرارتی بر حسب کیلوکالری / کیلوگرم
آنتراسیت (Anthracite) ۷٫۹۵۰
زغال سنگ قیری (Bituminous) ۶٫۹۵۰
زغال سنگ نیمه بیتومینه (sub- bituminous) ۵٫۹۰۰
لیگنیت (Lignite) ۳٫۵۰۰
تورب یا زغال سنگ نارس (Peat) ۱٫۹۰۰

مصرف زغال سنگ در اروپا از دوران انقلاب صنعتی به عنوان منبع اصلی انرژی آغاز شد و تا دهه ۱۹۵۰ بزرگترین سهم را در تأمین انرژی جهان داشت ولی از آن تاریخ به بعد نفت و گاز جایگزین زغال سنگ شد. البته هنوز هم در بعضی کشورهای جهان مانند چین، زغال سنگ در مقایسه با سایر منابع انرژی مصرف بیشتری دارد.

ناخالصی های معدنی زغال سنگ، به دو صورت مخلوطی و ساختاری طبقه بندی می شود. ناخالصی های مخلوطی را می توان با شستشو از زغال سنگ جدا کرد. برای این کار زغال را در مایع سنگینی مانند محلول کلرور کلسیم یا مخلوط گل و آب باریت، غوطه ور می کنند. حرکت آب از پایین به بالا مانع ته نشین شدن باریت و گل می شود، ذرات نمک و سنگ که وزن مخصوص آن ها زیاد است ته نشین می شود و زغال با وزن مخصوص کم در مایع غوطه ور و خارج می گردد. جدا کردن ناخالصی های ساختاری مگر در موارد ویژه، مقرون به صرفه نیست. برای این کار زغال را به صورت گرد در می آورند و بعد با آب و با مخلوط آب و مایع دیگری مانند تتراکلروکربن که در آب نامحلول باشد، مخلوط می کنند تا مواد معدنی از زغال جدا شود.

 

آنتراسیت و زغال سنگ قیری سخت، برخلاف زغال سنگ های پست، با اکسیژن ترکیب نمی شود. اکسیژن جذب شده با مرور زمان افزایش می یابد و ممکن است به حد خطرناکی برسد.

برای تعریف انواع زغال سنگ، نگاه کنید به کک زغال سنگ، لیگنیت، زغال سنگ قهوه ای، زغال سنگ سخت، زغال سنگ قیری، تورب یا زغال سنگ نارس و آنتراسیت

طبقه بندی زغال سنگ:

زغال سنگ انواع گوناگونی دارد که تدریجاً یک نوع آن به دیگری تبدیل شده است. به طور کلی زغال بر مبنای میزان کربن ثابت، مواد فرار، ضریب پلاستومتری و ارزش حرارتی طبقه بندی می شود. طبقه بندی زغال سنگ در کشورهای مختلف به شرح زیر متفاوت است:

طبقه بندی آلمانی : این طبقه بندی بر اساس قابلیت کک دهی، درصد مواد فرار و مشخصات پخت صورت گرفته است:

۱- زغال سنگ نارس، ۲- زغال سنگ قهوه ای، ۳- زغال سنگ گازدار، ۴- زغال سنگ چرب، ۵- زغال سنگ کک شو، ۶- زغال سنگ لاغر، ۷- آنتراسیت

طبقه بندی آمریکایی : در ایالات متحده آمریکا زغال سنگ به ۳ گروه اصلی به شرح زیر تقسیم می شود:

۱- زغال سنگ قهوه ای (این گروه به زغال سنگ های چرب، کم چرب، نیمه چرب و تمام چرب تقسیم بندی شده و هریک دارای ارزش حرارتی متفاوت هستند. این گوناگونی ارزش حرارتی، بستگی به مراحل تکامل زغال سنگ دارد).

۲- زغال سنگ قیردار

۳- آنتراسیت (این زغال سنگ به ۳ گروه کوچک تر، متا، نیمه آنتراسیت و تمام آنتراسیت با در نظر گرفتن درصد کربن ثابت و مواد فرار آن تقسیم بندی شده است.)

طبقه بندی روسی : این طبقه بندی بر مبنای مواد فرار و کربن ثابت انجام گرفته است:

طبقه بندی روسی زغال سنگ
نام زغال سنگ درصد مواد فرار درصد کربن ثابت ارزش حرارتی *
قهوه ای ۲۴ ۷۶ ۳۸۳۵-۴۱۶۹
شعله دار ۲۳ ۷۷ ۴۱۶۹-۴۴۴۷
گازساز ۱۸ ۸۲ ۴۳۹۱-۴۷۸۰
چرب ۱۵ ۸۵ ۴۷۱۵-۴۸۳۶
کک شو ۱۱ ۸۹ ۴۶۶۹-۴۸۳۶
لاغر ۹ ۹۱ ۴۶۱۴-۴۸۸۱
آنتراسیت ۷ ۹۳ ۴۸۸۱-۴۹۵۸

* کیلوکالری بر کیلوگرم

طبقه بندی بین المللی : در این زغال سنگ بر مبنای درصد مواد فرار تا ۳۳ درصد به ۹ گروه طبقه بندی شده است. در رده بندی ریزتر، گروه ها توسط پخت و گروه های فرعی با خاصیت کک شوندگی تقسیم بندی می شوند.

طبقه بندی از روی درشتی دانه ها : در این طبقه بندی زغال سنگ براساس قطر غربالی که زغال سنگ از آن رد می شوند، به گروه های زیر تقسیم شده است:

طبقه بندی بین المللی زغال سنگ
اندازه قطر به میلیمتر
گرد ۱-۲
دانه ریز ۲-۶
دانه ای ۶-۱۵
فندقی ۱۵-۳۰
گرودیی ۳۰-۵۰
قلمه ای ۵۰-۸۰
تکه ای ۸۰-۱۳۰

البته این اندازه ها ثابت نیست و اغلب چند نوع آن با هم دیده می شود. رابطه بین درشتی و ارزش تجاری زغال سنگ به نوع و چگونگی مصرف آن بستگی دارد. در زغال سنگ های لاغر و آنتراسیت، دانه های درشت تر از ۲۰ میلیمتر گرانتر از دانه های ریز هستند.

 
زغال سنگ کانل (کانکوال):

زغال سنگ کانل یا کانکوال نوعی زغال سنگ دارای بعضی از مشخصات نفت است که به طور عمده به دلیل کیفیت زودآتش گیری، اهمیت دارد. زغال کانل با شعله های بلند، روشن و پر دود می سوزد و اسم آن از اسم انگلیسی قدیمی شمع اقتباس شده است. این زغال هنگام تقطیر به نسبت زیادی گاز روشنایی (۴۵۰ متر مکعب در تن) می دهد و پسمانده ای که بیشتر شبیه خاکستر است، از خود باقی می گذارد.

زغال کانل در گرمای کم، درصد زیادی روغن قطران می دهد. نسبت مواد فرار زغال مزبور ممکن است به مقدار زیادی مثلاً ۷۰ درصد برسد. در بریتانیا و در کنتاکی، اوهایو و ایندیانا یافت می شود. زغال سنگ کانل اسکاتلند قبلاً زغال شمع خوانده می شود.


زغال سنگ قیری:

زغال قیری یا نرم نوعی زغال با درصد کم کربن است، که به علت خاصیت از دست دادن رطوبت و خرد شدن به قطعات ریز به آسانی از آنتراسیت تشخیص داده می شود.

این زغال به علت ارزانی به میزان وسیعی به عنوان سوخت صنعتی به کار برده می شود، ولی به دلیل دوده و بوی نامطبوع آن برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

خاکه زغال سنگ نرم به میزان زیاد برای سوخت به کار می رود. قسمت عمده زغال سنگ نرم در تولید کک، قطران، سوخت های مایع و مواد شیمیایی کاربرد دارد. کیفیت آن از حدود لیگنیت تا درجات سخت، نزدیک به آنتراسیت معروف به زغال سنگ نیمه چرب، بر حسب دوره زمین شناسی مربوط به آن، تغییر می کند. وزن مخصوص زغال سنگ نرم تمیز ۱٫۷۵ الی ۱٫۸۰ است. بهترین نوع آن بسیار متراکم و در قطعات بزرگ، معروف به زغال سنگ تکه ای، استخراج می شود. هر کیلوگرم زغال سنگ مرغوب برای کاربرد صنعتی باید ۶۹۰۰ الی ۷۴۰۰ کیلوکالری ارزش حرارتی، ۵۵ الی ۶۰ درصد کربن ثابت و ۳۰ الی ۴۵ درصد ماده فرار داشته باشد.
کاربرد های زغال سنگ آنتراسیت چیست؟

هنگام جستجوی نوع زغال سنگی که می توانید استفاده کنید ، گزینه هایی زیادی پیش روی شماست. در این میان زغال سنگ آنتراسیت نوعی است که به دلیل افزایش میزان کربن، از بالاترین کیفیت برخوردار است. با توجه به اینکه بیش از ۳۵۰ میلیون سال در زیر گرما و فشار شدید زیر زمین می ماند؛ به عنوان پاک ترین شکل زغال سنگ است که می توانید از آن استفاده کنید. به همین ترتیب ، همچنین دارای بالاترین ظرفیت برای تولید انرژی برای مدت زمان طولانی است.
 
 
 
 
اهمیت و ارتباط ذغال سنگ تا به امروز قابل انکار نیست. این ماده به عنوان یکی از منابع عمده کربن ، در انواع صنایع از برق، ساخت و ساز، کشاورزی و غیره استفاده می شود. دلیل دیگر ترجیح آنتراسیت بر سایر انواع زغال سنگ این است که این ماده تمیزترین ماده است. بدون ایجاد آلودگی در محیط با انتشار دود ، می توانید تا آنجا که ممکن است برای تولید مقادیر زیادی گرما از آن بهره مند شوید.

شما می تواند از آن برای اهداف مختلف در همه زمینه ها و صنایع مورد استفاده قرار گیرد. برخی از موارد معمول استفاده از این موارد به شرح زیر است:
سیستم های گرمایشی

به عنوان یکی از شکننده ترین انواع زغال سنگ ، آنتراسیت منبع مناسبی برای استفاده برای تولید گرما برای مدت زمان طولانی است. با سوختن زغال سنگ ، شعله ای گرم ایجاد می شود که می تواند به اندازه کافی گرم تولید کند تا سیستم های گرمایشی کل ساختمان ها ، خانه ها و ادارات را تأمین کند. با توجه به اینکه کمترین مقدار این ماده بیشتر از چوب دوام خواهد داشت اقتصادی و کارآمد است.
ذوب کردن

این عنصر برای استفاده در صنایع فولاد سازی بسیار مناسب است. این ماده همیشه به شکل طبیعی خود آماده استفاده است و نیازی به فرآیند کک سازی ندارد زیرا سایر انواع زغال سنگ باید از آن عبور کنند. ماندگاری طولانی مدت آن را برای ذوب، ساخت، شرکت های تولید کوره، زغال چوب بریکت، تولید گلوله های سنگ آهن و موارد دیگر در صنایع فلزی مناسب می کند.
لوکوموتیو

آنتراسیت به دلیل ماهیت سخت آن “زغال سنگ سخت” نیز نامیده می شد. توسط مهندسین لوکوموتیو به عنوان منبع کامل سوخت قطارها در نظر گرفته شد. در حالی که دیگر قطارها از طریق زغال سنگ تأمین نمی شوند ، هنوز برخی از آن ها وجود دارند که هنوز هم از این شکل زغال سنگ استفاده می کنند.
خرید و فروس آنتراسیت؛ بهترین نوع زغال سنگ را خریداری کنید!

آنتراسیت؛ با داشتن بیشترین تعداد کرین، بیشترین محتوای گرمایی و کم ترین ناخالصی در خود به عنوان بهترین زغال سنگ شناخته شده است. این ماده در درجه و گرید استاندارد طبقه بندی می شود که برای مصارفی مانند تولدی انرژی و صنعت متالوژی در درجه های HG و UHG مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت زاگرس غرب  در زمینه تولید و فرآوری انواع فرآورده های معدنی بازار خوبی برای محصولات خود در داخل و خارج کشور دارد. این شرکت قادر به خرید و فروش مرغوب ترین نوع زغال سنگ آنتراسیت در سایز و بسته بندی های متنوع است. برای آگاهی از قیمت آنتراسیت می توانید با مشاوران این شرکت تماس بگیرید.
 
 
 
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
تحويل سریع

تحويل سریع

تحویل در سریع ترین زمان ممکن

پاسخ گويي 24 ساعته

پاسخ گويي 24 ساعته

09120260820,09188529025

سفارش آنلاين

سفارش آنلاين

سفارش محصولات

درباره ما

زاگرس غرب |استخراج .فراوری تهیه و تامین موادمعدنی و صنعتی . سیلیس کوارتز . سیلیس شیشه ای (کریستالیزه ) |انتراسیت Ro.آنتراسیت تصفیه اب. دولومیت . کربنات کلسیم . لایمستون
.فلدسپات پتاس . سدیک پتاسیک . میکامسکوییت .گارنت آلماندین .کلسیت .
این واحد تولیدی به تعهد خود در قبال پیشرفت و توسعه نه به عنوان یک رویا بلکه به عنوان یک الزام وفاداراست ، زیرامعتقدیم که حرکت بدون رشد و توسعه پایدار منجر به شکست در عرصه های اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
استراتژی وازجمله اهداف ما همکاری با شرکت ها،معادن،کارگاه ها،اشخاص حقیقی در عرصه صنعت،تولید،فراوری وصادرات میباشد.
.
رزومه کاری مواد معدنی صنعتی (انتراسیت-سیلیس)
ا
شرکت های مصرف کننده:شرکت مروارید آب قشمنیرو دریایی قشم - شرکت مهاب نیرو چندین پروژهشرکت جهانپارس-شرکت WTDشستا شرکت اسفراین توسط زانکو۔ نیروگاه ها توسط شرکت مپناوشفاآب-پالایشگاه های تهران (تندگویان و...) چندین سال متوالی-پتروشیمی آبادان ومارون و عسلویه-تصفیه خانه های:اکباتان همدان، گلمالی اردبیل ، مشهد تصفیه خانه شماره ۲-تصفیه خانه ساری توسط شرکت دزون پالایش انرژی فردی و اکثر فیلترسازهای صنعتی وخانگی اقایان:معصومی-گل احمر-اسحاقی-معماریان و....

انواع سرویس ها

عضویت در خبرنامه