فلدسپات چیست؟
فلدسپات نوعی کانی است از جنس بلوری که سیلیکات آلومینیم و سدیم, کلسیم, پتاسیم تشکیل شده است که حدود ۶۰ درصد آن در سنگهای آذرین یافت می شود. نام این گروه از سنگها تشکیل شده از دو کلمه ی feld به معنی صحرا...

تاریخ انتشار : 1400/4/8/ نمایش : 128 / نظرات : 0

فلدسپات نوعی کانی است از جنس بلوری که سیلیکات آلومینیم و سدیم, کلسیم, پتاسیم تشکیل شده است که حدود ۶۰ درصد آن در سنگهای آذرین یافت می شود.

نام این گروه از سنگها تشکیل شده از دو کلمه ی feld به معنی صحرا و spar به معنی لکه گرفته شده است.

دلیل این نام گذاری این است که فلدسپات (فلدسپار)  پس از رها شدن در مناطق بیابانی و مسطح از متن سنگها, لکه های سفید رنگی را بر جای میگذارند(به دلیل هوازدگی).

 

فرمول شیمیایی فلدسپات

فرمول شیمیایی این کانی [ALSi3O8]Na ,[ALSi3O8]K و [AL2Si3O8]Ca است گاهی اوقات روبیدیم, لیتیم و سدیم به میزان کم و به صورت ناخالصی ایزومرفی به جای عنصر قلیایی و استرانسیم به جای عنصر کلسیم در بلورهای فلدسپات یافت می شود.

خصوصیت فلدسپات ها

فلدسپات های پلاژیو کلازها اکثرا سفید رنگ بوده ولی به رنگهای شیری, خاکستری, قرمز جگری و سبز روشن نیز وجود دارند که در انواع پتاسیک و سدیک قرار دارند.

 
 

انواع فلدسپات ها:

  1. فلدسپات سدیک کلاسیک یا پلاژیوکلازها
  2. فلدسپات سدیک-پتاسیک
  3. فلدسپات پتاسیم- باریم

کاربرد فلدسپاتها

فلدسپاتها مصارف صنعتی بسیاری دارند, عمده مصرف این کانی ها در صنایع شیشه مانند: جام, ظروف شیشه ای و فایبر گلاس است.

 
 
از دیگر مصارف عمده ی فلدسپاتها می توان به صنایع کاشی و سرامیک اشاره کرد. در صنعت کاشی سرامیک به عنوان بدنه سرامیک, کاشی, چینی بهداشتی, پر کننده ها, ساینده ها, لعاب, الکترودهای جوشکاری اشاره کرد.
 

همچنین از فلدسپات فرآوری نشده در تولید آلومینا که در راه سازی, اطفاء حریق در صنایع کبریت سازی و … است استفاده می شود.

یکی از اجزای اصلی فلدسپات ها, اکسیدهای عناصر آلکالن هستند که از آن به عنوان ذوب کننده در صنایع ساخت شیشه و سرامیک استفاده می شود و در واقع همین اکسیدها از دلایل اصلی مصرف فراوان کانی های فلدسپات در صنعت کاشی سرامیک و شیشه است.

   
 
 

مهمترین کشورهای تولید کننده ی فلدسپات

کشور های مهم تولید کننده ی عمده ی فلدسپات در دنیا عبارتند از: ایتالیا, آلمان, آمریکا, روسیه, فرانسه, تایلند, کره جنوبی و مکزیک.

میزان تولید فلدسپات در سال ۱۹۹۴ تقریبا حدود ۶/۵ میلیون تن بوده است.

 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
تحويل سریع

تحويل سریع

تحویل در سریع ترین زمان ممکن

پاسخ گويي 24 ساعته

پاسخ گويي 24 ساعته

09120260820,09188529025

سفارش آنلاين

سفارش آنلاين

سفارش محصولات

درباره ما

زاگرس غرب |استخراج .فراوری تهیه و تامین موادمعدنی و صنعتی . سیلیس کوارتز . سیلیس شیشه ای (کریستالیزه ) |انتراسیت Ro.آنتراسیت تصفیه اب. دولومیت . کربنات کلسیم . لایمستون
.فلدسپات پتاس . سدیک پتاسیک . میکامسکوییت .گارنت آلماندین .کلسیت .
این واحد تولیدی به تعهد خود در قبال پیشرفت و توسعه نه به عنوان یک رویا بلکه به عنوان یک الزام وفاداراست ، زیرامعتقدیم که حرکت بدون رشد و توسعه پایدار منجر به شکست در عرصه های اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
استراتژی وازجمله اهداف ما همکاری با شرکت ها،معادن،کارگاه ها،اشخاص حقیقی در عرصه صنعت،تولید،فراوری وصادرات میباشد.
.
رزومه کاری مواد معدنی صنعتی (انتراسیت-سیلیس)
ا
شرکت های مصرف کننده:شرکت مروارید آب قشمنیرو دریایی قشم - شرکت مهاب نیرو چندین پروژهشرکت جهانپارس-شرکت WTDشستا شرکت اسفراین توسط زانکو۔ نیروگاه ها توسط شرکت مپناوشفاآب-پالایشگاه های تهران (تندگویان و...) چندین سال متوالی-پتروشیمی آبادان ومارون و عسلویه-تصفیه خانه های:اکباتان همدان، گلمالی اردبیل ، مشهد تصفیه خانه شماره ۲-تصفیه خانه ساری توسط شرکت دزون پالایش انرژی فردی و اکثر فیلترسازهای صنعتی وخانگی اقایان:معصومی-گل احمر-اسحاقی-معماریان و....

انواع سرویس ها

عضویت در خبرنامه